Programma “Skolas soma”

Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” ir lielākā valsts simtgades dāvana vairāk nekā 200 000 Latvijas bērnu un jauniešu. Kopš 2018. gada septembra tās mērķis ir nodrošināt katram mūsu valsts skolēnam iespēju vismaz vienu reizi mācību semestra laikā klātienē vai attālināti iepazīt Latvijas mākslu un kultūru (mūzikā, teātrī, dejā, cirkā, vizuālajā mākslā, kino, arhitektūrā, dizainā, materiālajā un nemateriālajā kultūras mantojumā, literatūrā un grāmatniecībā), tai skaitā izzināt Latvijas valstiskuma attīstības un saglabāšanas liecības, Latvijas kultūrainavu, kultūras vērtības un laikmetīgās izpausmes, vēsturisko mantojumu un radošās industrijas, kas saistītas ar mācību un audzināšanas darba saturu.

Zeme, kas dzied

 
Filma “Zeme, kas dzied” atklāj, cik nozīmīga bija tautas griba un tās rīcība Latvijas vēsturē. Tā parāda, kā latviešu patriotisms un vēlmes gars nosaka, kā tiks izcīnīts vēlamais.

Skatoties filmu, es ieguvu dziļāku izpratni par to, cik sarežģīti bija organizēt pirmos latviešu dziesmu svētkus. Redzēju, kā Rīgas Latviešu biedrība piedzīvoja grūtības, samazinoties biedru skaitam un pastāvot iekšējiem konfliktiem. Bija skaidrs, ka pusgada laikā paveikt tik nozīmīgu darbu prasīja gan drosmi, gan neatlaidību. Man bija iespēja izprast, cik svarīga bija tautas saliedētība un ticība kopīgam mērķim, kas palīdzēja pārvarēt grūtības.

Īpaši aizkustinošs bija brīdis, kad filmā skanēja “Rīga dimd” un visi cēlās kājās, lai dziedātu. Tajā brīdī varēja skaidri sajust latviešu tautas vienotību un kopības sajūtu. Šis mirklis man lika novērtēt, cik spēcīgs ir latviešu gars un cik liela nozīme ir tautas vienotībai vēstures notikumos.
                                                                9.d klases vārdā Gerda Grantiņa

19.12.2024.

Previous slide
Next slide

Ziemassvētki Kurzemes zemnieka sētā

 

11. un 12.decembrī 1.klašu skolēni apmeklēja Latvijas Etnogrāfisko brīvdabas muzeju, lai piedalītos muzejpedagoģiskajā nodarbībā un iepazītos ar senajām latviešu tradīcijām “Ziemassvētki Kurzemes zemnieka sētā.”

Nodarbības sākumā Priedes kroga stadulā skolēni aplūkoja muzeja krājumā esošos ziemas transporta līdzekļus – kamanas un ragavas, turpinājumā dalībnieki vilka bluķi un iepazinās ar Kurzemes zemnieka saimniecību, kāda tā pastāvēja 19. gs. otrajā pusē. Saimes istabā izzināja nozīmīgākās Ziemassvētku tradīcijas: telpu pušķošanu un apgaismošanu, svētku ēdienu gatavošanu, maskošanos un zīlēšanu. Dalībnieki vēroja skala degšanu, iemācījās vienu tradicionālo Ziemassvētku dziesmu un radošajā darbnīcā izgatavoja  telpu rotājumu. Turpinājumā skolēni apmeklēja Mērsraga smēdi, lai kopā ar muzeja kalēju lietu laimi, kā arī vizinājās zirga mugurā. Nodarbības noslēgumā dalībnieki apmeklēja Usmas luterāņu baznīcu, kas celta 18. gs. sākumā, iepazinās ar tās iekārtojumu un nodziedāja Ernesta Dinsberga latviskoto korāli “Ak, eglīte”.

16.12.2024.

Rakstām radoši kopā ar Ingu Žoludi

 

29. novembrī Rīgas Franču liceja 10. klašu skolēni projekta Skolas soma ietvaros tikās ar rakstnieci Ingu Žoludi, lai pilnveidotu savas radošās rakstīšanas prasmes. Rakstniece pastāstīja par saviem darbiem, kas vairāk domāti jauniešu auditorijai. Kopā veicot nelielus rakstīšanas vingrinājumus un pārrunājot tos, izrādījās, ka pirms rakstīšanas daudz jādomā par sevi, jāsaprot savas stiprās puses, vēlmes, pieredze, ka, tikai iepazīstot sevi, var nonākt līdz tematiem, kuri interesēs arī citiem. Daži uzdevumi, piemēram, uzrakstīt savas dzīves skaņu celiņu, lika nopietni padomāt. Nodarbības beigās skolēni atbildēja uz jautājumu, kāds būtu grāmatas nosaukums, ja tā tiktu rakstīta par sevi. Savukārt 10.b klases skolēni cītīgi vingrinājās jaunu vārdu un to skaidrojumu radīšanā. Nodarbība bija aizraujoša un skolēniem saistoša, par to liecina arī skolēnu atsauksmes:

–  Es izbaudīju šo satikšanos ar rakstnieci. Nebiju agrāk par viņu dzirdējusi, bet viņas grāmatas šķita interesantas. Būs, ko palasīt. Inga Žolude ir ļoti patīkams cilvēks, viss notika neiespringti, uzdevumi bija viegli, domu raisoši.

– Man šīs pasākums šķita ļoti interesants un noderīgs, jo iepriekš nav bijusi iespēja tik daudz padomāt par sevi, savām vēlmēm un domām.

– Man patika atklātība no rakstnieces puses. Rakstnieces sacītā dēļ atklāju avangarda džezu.

– Nodarbība bija ļoti interesanta, uzzināju vairāk par lietām, kas patīk man un maniem klasesbiedriem.

– Šī nodarbība mani ieinteresēja izlasīt viņas romānu “Sarkanie bērni”, jo gan tās vāks, gan saturs piesaistīja uzmanību.

29.11.2024.

Fotogrāfija un performance

 
Mums ļoti patika diezgan unikālā iespēja veidot mākslu performances žanrā, mēs izzinājām daudz jauna un novērtējām iespēju performances veidot komandās, uzlabojot sadarbības prasmes,  vairāk iepazīstot klasesbiedru radošo pusi. Pieredze bija dinamiska, jo nodarbībā varējām iejusties dažādās lomās – performantu, fotogrāfu un skatītāju, katrā mainot perspektīvu. Mums radās ļoti labs iespaids par nodarbībā iesaistītajiem vadītājiem – viss tika skaidri un precīzi izskaidrots. Lieliski!

28.11.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Latvijas Nacionālā teātra apmeklējums

 
3.c klases skolēni 19. novembrī apmeklēja  Latvijas Nacionālo teātri, lai piedalītos nodarbībā  ’’Iepazīstam Nacionālā teātra aizkulises”. Nodarbību vadīja aktieris Uldis Siliņš. Bērni viņu atpazina kā muzikālā raidījuma “Ukulele” vadītāju. Nodarbības laikā skolēni varēja uzdot  jautājumus par teātri un ielūkoties teātra aizkulisēs un darbnīcās. Kopīgā sarunā noskaidroja, kā top izrāde, izmēģināja dažādas lietas no aktiera ikdienas. 

22.11.2024.

 
15. novembrī 4.d klase svinīgā Latvijas dzimšanas dienas noskaņā noskatījās animācijas filmu “Straume”. Par draudzību un  kopā būšanu, līdzjūtību, drauga pleca nepieciešamību – tik daudz bija mums pārrunājama! Arī savā klasē izjutām nepieciešamību būt kopā ar draugiem, kad līdzjūtība pārņēma mūs, skatoties kaķīša piedzīvojumus uz ekrāna. Filma tik ļoti aizrāva, ka galvenajā varonī daudzi ieraudzīja savu mājdzīvnieku, kuram jādzīvo līdzi. Tad bija tik labi, ja vari droši noslaucīt asaras no sava vai drauga vaiga, jo zini, ka līdzās ir savējie, kas nesmejas par vājuma brīžiem, bet atbalsta un mierina. 
 

19.11.2024.

Previous slide
Next slide

Kā kļūt par karavīru?

 
Valsts svētku nedēļā 4.d klase apmeklēja Latvijas Kara muzeju, lai piedalītos nodarbībā “Kā kļūt par karavīru”. Visi kopā mācījās, kā nostāties ierindā, kā paklausīt pavēlēm un kas notiek, ja karavīrs pavēles neizpilda. Komandu sacensībās skolēni lika patronas, uzvilka īstu gāzmasku, mācījās kustēties ar ieročiem, kaut bija no koka pagatavoti. Skolēni uzzināja, ka par karavīru kļūt nemaz nav tik viegli, mums vēl gribās iebilst un diskutēt ar savu komandieri, kas armijā nav pieļaujams. Nobeigumā visiem prieku sagādāja šaušana ar ieroci pa mācību mērķi. Gribējās uzzināt vēl daudz vairāk par muzeju un tur redzamajiem eksponātiem, tāpēc jādodas vēl citu reizi, lai izpētītu tuvāk mūsu valsts tapšanas vēsturi.
 

19.11.2024.

Pozitīvas vibrācijas un iedvesmojoša muzicēšana

 
Perkusiju mākslas lietpratēju Nila Īles un Maijas Sējānes Īles vadībā 3.d un 6.abcd klašu skolēniem bija lieliska iespēja iepazīt un izzināt ritma un skaņas pasauli. Skolēniem caur kopīgu instrumentu saspēli bija iespēja  iepazīt skaņas daudzveidīgo burvību un izmēģināt dažādus skaņu instrumentus. Katrs, kas piedalījās nodarbībā, saka māksliniekiem paldies par pozitīvajām vibrācijām un iedvesmojošo muzicēšanu kopā! 
 

14.11.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Ziedoņa klases organizētais mūzikas lektorijs "Sapinuma telpas laboratorija"

 
Šādu jaunatklātu mākslas darbu veidu, kvanta fizikas un mākslīgā intelekta apvienojumu, mēs ar klasi iepazinām pirmo reizi. 180 grādu ar kupolu apņemtajā laukumā skaņa ceļoja visapkārt, un mums bija iespēja klausīties dažādu valstu mākslinieku jaundarbus. Acu aizvēršana un dūmakainā gaisotne mūs izolēja no ikdienas steigas. Radītā konstrukcija mums piedāvāja plašu skaņu diapazonu- no dobjām, smagām skaņām līdz pat spalgām, elektriskām, brīžiem satraucoši kristāliskām. Cilvēku veidotajā vidē sadzirdējām dabas spēka un vairāku citu enerģiju mijiedarbību ar tehnoloģijām. Izveidotais mākslas veids veicina jaunas mākslas un ideju rašanos, cilvēka rūpju izkliedēšanu un meditāciju.

 

9.d klases vārdā Elza Eņģele

12.11.2024.

Muzejpedagoģiskā nodarbība "Ja es būtu grāmata?"

 

8. novembrī 3.c klases skolēni apmeklēja Latvijas Nacionālo bibliotēku. Gida pavadībā ekskursijas laikā skolēnus iepazīstināja ar bibliotēkas ēku, lasītavām un pakalpojumiem. Skolēni piedalījās muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Ja es būtu grāmata?”

Nodarbība veidota divās daļās. Pirmajā daļā nodarbības vadītāja, ņemot palīgā Žozē Žorži Letrija grāmatu “Ja es būtu grāmata” (izdevniecība “Liels un mazs”), rosināja skolēnus iepazīt grāmatu kā draugu un apskatīt ekspozīciju “Grāmata Latvijā”.  Bija lieliska iespēja tikties ar grāmatas autoru.

Otrajā daļā mācību telpā “Virtakas klase” skolēni darbojās praktiski un veidoja savu versiju vienam grāmatas stāstam. Skolēni domāja tekstu un veidoja ilustrāciju jauktā tehnikā, izmantojot akrila krāsas, sūkļus, trafaretus un eļļas pasteļus.

12.11.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

8.c klases skolēni dodas izlūku gaitās​

 

 
8.c klase 25. septembrī devās uz interaktīvi izglītojošu mācību ekskursiju  “Izlūku gaitās”. Ekskursijā skolēni apguva jaunas prasmes un zināšanas par Pirmā pasaules kara notikumiem Ķemeru apkārtnē un latviešu strēlnieku kā izlūku darbību šajā frontes iecirknī. Skolēni tika iepazīstināti ar latviešu strēlnieku bataljonu izveidi, politisko un ekonomisko situāciju bataljonu veidošanās brīdī, kā arī interaktīvā veidā tika parādīts latviešu strēlnieku bataljonu apmācības process, kurā visas darbības veica paši skolēni.

 

16.10.2024.

12. klases ciemojas Murjāņos

12. septembrī 12. klašu skolēni devās uz Murjāņiem apmeklēt Imanta Ziedoņa muzeju. Vietā , kur apstājas laiks, valdīja miers un klusums. Ekskursijas būtība bija ļauties iedvesmas vilnim un kultūras dvesmai.

Ienākot muzeja teritorijā, viens bija skaidrs  – I. Ziedoņa muzejs neatbilda noteiktiem standartiem, kur visam jābūt aiz stikla. Tieši pretēji apmeklētāji tika pieņemti kā mājās. Bija iespēja iepazīt Imantu Ziedoni ne tikai  kā dzejnieku , bet arī kā cilvēku.

Ekskursija sastāvēja no trim posmiem: sevis izzināšanas, uzticības rašanas un dzejnieka neparastās iepazīšanas. Kopumā skolēnu iespaidi bija pozitīvi. Aktivitāšu noslēgumā bija uzdevums raksturot savu pieredzi vienā vārdā. Visspilgtākie vārdi, kuri tika minēti, bija miers , klusums un iedvesma. Labi zināms, ka tās bija pamatvērtības, kuras dzejnieks uzsvēra, domājot par muzeja izveidi. Mērķis tika sasniegts. Skolēni devās mājup atvērtu prātu, un radošums valdīja pār tiem.

                                                                                 Annika Īvāne, 12.b

12.09.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Koncertlekcija ,,Atmodas dziesmas. Dziesmotā revolūcija" Rīgas Franču liceja 1.-11. klašu skolēniem

Valsts svētkos ir iespēja izjust saikni ar savu valsti, tās tautu un svinēt tos kopā ar citiem. Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros Rīgas Franču liceja 1.- 11. klašu skolēniem klātienē bija iespēja caur nozīmīgākām un simboliskākām  Atmodas laika dziesmām izbaudīt stāstu par Latvijas valsts neatkarības atgūšanu gan ar grupas ,,Pērkons” koncertu Ogres estrādē, Jura Podnieka filmu ,,Vai viegli būt jaunam?”, ar tautas frontes dibināšanu līdz 4. maija deklarācijas pieņemšanai un barikādēm. Koncertlekcijā izskanēja Zigmāra Liepiņa, Imanta Kalniņa, Raimonda Paula un Jura Kulakova radītā mūzika. Tas viss palīdzēja skolēniem labāk izprast valsts svētku jēgu un nozīmīgumu, radīt lepnumu par savu valsti.

Skolēnu atsauksmes:

“Koncertlekcija bija aizraujoša, kā arī izglītojoša, turklāt noderīgi bija atkārtot vēstures faktus, kuri vēsta par mūsu valsts neatkarību.”
“Koncertlekcija ,,Atmodas dziesmas. Dziesmotā revolūcija” bija interesants veids, kā mācīties vēsturi, kā arī izjust to, cik saliedēti, vienoti un patriotiski bija Latvijas iedzīvotāji”.
“Skatoties dokumentālos materiālus un  klausoties Sudden Lights grupas pārstāvju Andreja Reiņa Zitmaņa un Kārļa Matīsa Zitmaņa stāstījumu, aizdomājos par Latviju kā valsti. Kā tā ir mainījusies un attīstījusies, kāds bija tās ceļš līdz brīvības un neatkarības iegūšanai, ko saliedēta un patriotiska tauta var panākt savas valsts labā. Izprotu, cik lielā mērā Latvijas nākotne ir mūsu visu atbildība, tas, kā tā attīstīsies kā valsts, būs atkarīgs no mums katra un visiem kopā.”

31.05.2024

Šajā pavasarī Rīgas Franču liceja 7.a klases skolēni Ziedoņa klasē piedalījās interaktīvajā kultūrizglītības nodarbībā “Blēņas un pasakas”, kas veidota, balstoties “izlaušanās spēles” principos, radoši un izzinoši veicinot dažādu prasmju attīstību.

Nodarbības ievaddaļā skolēni papildināja un nostiprināja zināšanas un kultūras izpratni par Imanta Ziedoņa personību un daiļradi. Galvenā nodarbības daļa tika veltīta padziļinātai Imanta Ziedoņa pasaku iepazīšanai no grāmatas “Blēņas un pasakas”, veicinot lasītprasmi un akcentējot rakstnieka vērtības. Skolēniem  bija jāveic dažādi savstarpēji saistītu uzdevumu virknējumi, kuri veicināja lasītprasmi, radošumu un līdzdalību.

Izlaušanās spēles laikā skolēni šos uzdevumus veica trīs izlaušanās istabās, kuras balstītas trīs Imanta Ziedoņa pasakās “Pasaka par pogu”, “Kroko un Dils” un “Pasaka, kurā spēlējas, spēlējas, kamēr sāk spēlēt”.

Skolēniem bija ļoti interesanti un aizraujoši iesaistīties tādā “izlaušanās spēlē”.

Aleksa: “Galvenie ieguvumi no mācību ekskursijas – uzzināti jauni fakti par Imantu Ziedoni un sadarbošanās ar klasi!”
Druvis: “Uzzināju to, cik Imants Ziedonis bija patriotisks, radošs un laimīgs.”
Artūrs: “Palika atmiņā prezentācija par Imantu Ziedoni un klases saliedētība.”
Alise: “Man ļoti patika mana grupa, jo visi sadarbojās un bija interesanti.”
Katrīna: “Mani interesēja izlaušanās istabas un tas, kā no tām tikt ārā. Manuprāt, mēs daudz izglītojāmies no šīs mācību ekskursijas par Imantu Ziedoni.”

15.05.2024

Previous slide
Next slide

"Politiskais rasols"

Ar vairākām izrādēm aprīļa vidū licejā viesojās neatkarīgā teātra trupa “Kvadrifons”. Visiem vidusskolēniem bija iespēja piedalīties “politiskā rasola” viesizrādē “Vēlēšanās”. Precīza un aktuāla vēlēšanu imitācija aktualizēja sabiedrības pasivitāti politisko procesu norisēs. Princips – “kādu rasolu gatavosi, tādu ēdīsi”, vai vēl precīzāk – “pat ja negatavosi, tāpat ēdīsi”, rosināja jauniešus domāt par savu pozīciju politisko procesu interpretācijās un  uzņemties atbildību par savām izvēlēm.

17.04.2024.

Programmā “Latvijas skolas soma” Franču liceja 8.-10.klašu skolēni martā skatījās dokumentālo īsfilmu “Ceļš uz Dziesmu svētkiem” (autore Monta Grosberga), kurā stāstīts par divu jauniešu pieredzi un emocijām, gatavojoties un piedzīvojot XXVII Vispārējos Latviešu Dziesmu svētkus un XVII Deju svētkus

10.klases skolēni par filmu –

Karlīna: “Visiem Dziesmu svētku dalībniekiem bija ļoti īpaši piedalīties šajos svētkos, jo tad sanāk kopā Latvija.”
Agate: “Bija interesanti, atsauca daudz atmiņu no vasaras.”
Ervīns: “Ļoti motivējoša filma. Skatoties nepamet patriotisma sajūta.”
Toms “Tā kā pats esmu piedalījies Dziesmu svētkos, man atmiņā saglabājušās emocijas, tādēļ es izbaudīju šo filmu.”

15.04.2024.

Previous slide
Next slide

Latvijas koku dažādību iepazīstot

Ieskandinot latviešu saulgriežu svētkus, Lieldienās 1.klases skolēni apmeklēja ,,Namdaru darbnīcas’’ nodarbību ,,Cilvēks, koks un kultūrvērtība”.
Pirmklasnieki iepazina Latvijas koku dažādību – kā tie skan, kā izskatās, kā tos var izmantot. Brīnišķīgā pavasara diena vedināja aktīvi darboties seno amatu prasmēs – zāģēt, ēvelēt, grebt un strādāt ar ,,sliņķi”, kā arī iejusties un izmēģināt senlaiku bērnu spēles, kuras izgatavotas no koka.
Pirms došanās un brauciena laikā uz ,,Namdaru darbnīcu’’ skolēni mācījās un skandināja latviešu saulgriežu tautasdziesmas.
Skolēni atgriežoties bija priecīgi par iegūto pieredzi, zināšanām un prasmēm ,,Namdaru darbnīcā”.

04.04.2024.

Jaunie inženieri

Franču liceja 2.a un 2.c klases skolēniem bija iespēja apmeklēt Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja nodarbību “Iepazīsti un uzbūvē tvaika lokomotīvi”. Skolēni atklāja noslēpumaino tvaika lokomotīves pasauli un būvēja no kartona savu lokomotīvi. Nodarbības pirmajā daļā skolēni iepazinās ar tvaika lokomotīves uzbūvi, apskatot gan īstas muzejā esošās lokomotīves, gan dzelzceļa maketu. Nodarbības otrajā daļā katrs dalībnieks no kartona trafareta salika savu šaursliežu tvaika lokomotīvi.

22.03.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Latvijas Nacionālā teātra aizkulisēs

26.februārī Rīgas Franču liceja 4.a klase piedalījās izzinošā nodarbībā “Iepazīstam Nacionālā teātra aizkulises”, kurā bija iespēja redzēt, kā top izrādes dekorācijas un noformējums, ielūkoties rekvizītu meistares darbnīcā un aktieru grimētavā, izstaigāt telpas, gaiteņus un mēģinājumu zāles, kuras skatītāju acīm parasti tiek slēptas. Īpaši aizraujoša un satraucoša sajūta bija jaušama, atrodoties tieši zem teātra skatuves grīdas dēļiem, kur varēja pašu acīm redzēt, cik precīzi un daudzveidīgi notiek skatuves grīdas transformācijas. Nākamo teātra izrādi mēs noteikti skatīsimies ar pavisam citām acīm.  

06.03.2024.

Senās skolas stāsts

Lai izstāstītu aizraujošu stāstu par seno skolu un iesaistītu skolēnus līdzdarboties, Rīgas Franču licejā viesojās stāstniece un latviskā kultūrmantojuma glabātāja Līga Reitere. 

Radošajā nodarbībā  “Senās skolas stāsts” skolēni uzzināja, kā veidojās skolas, kāpēc agrāk mācījās tikai zēni, kāda bija skolas sadzīve un ētika. Nelielā izstādē skolēniem bija iespēja apskatīt senās skolas lietas no stāstnieces privātkolekcijas: liecības, dienasgrāmatas, burtnīcas, penāļus, tintnīcas, rakstāmlietas. Skolēni noskaidroja, kas ir skolas cibiņa un to, ko tajā glabāja un kādas bija senā skolēna pusdienas.

Noslēgumā licejisti rakstīja ar īstām putna spalvām un rakstāmspalvām. 

26.02.2024.

Previous slide
Next slide

Cīņā par zeltu

2023.gada 22.decembrī, pašā semestra izskaņā, 11.klase izmantoja LKS/KVVL piedāvāto iespēju Skolas somas projekta ietvaros noskatīties dokumentālo filmu “No Ghetto līdz olimpiskajam zeltam”. Savos iespaidos par redzēto un komentāros par saprasto jaunieši dalījās arī uzreiz pēc filmas seansa. Taču izrādījās, ka pieredzētā un apdomātā sižeta ietekme ir tāda, lai atsauces uz filmu ietvertu arī domrakstā izklāstīto kultūrfaktu skaitā.

 Lūk, šādi domā un raksta kāda 11.klases jauniete: Lielo uzvaras garšu pēc smaga darba izdevās nobaudīt arī 3×3 basketbola komandai, kura ieguva olimpisko zeltu. Par šo sportistu stāstu vēstīts Rolanda Rekkes režisētajā dokumentālajā filmā. No filmas guvu svarīgu atziņu, ka viss labais nāk ar darbu. Sportistu panākumi un ceļš līdz tiem ir izcils piemērs, no kā iedvesmoties un ko censties realizēt dzīvē.

30.01.2024.

Laiks Ziedonim

Janvāra pēdējā nedēļā 9. klašu skolēni apmeklēja Ziedoņa bibliotēku, lai piedalītos nodarbībā par Latvijas kultūras kanonā ietvertajām vērtībām un iepazītu tuvāk dzejnieku Imantu Ziedoni.

Skolēni sadarbojās grupas, lai veiktu vienu izzinošu un vienu radošu uzdevumu par kultūras kanonā ietvertajām vērtībām, Noskatījās kinorežisores Laimas Žurginas veidoto filmu par Imantu Ziedoni “Portrets locījumos” un piedalījās diskusijā par filmā saskatāmajām vērtībām.

Pēc nodarbībām skolēni atzina:

Es izpratu, kā Imants Ziedonis ir saistīts ar kultūras vērtībām, kāda ir viņa personība. Lai gan uzdevumi bija ļoti interesanti, taču laika to izpildei bija pārāk maz, tāpēc visu nepaveicām.

Man patika atklāt Ziedoņa darbus un personību caur aktivitātēm, priekšnesumiem un aktivitātēm. Ja agrāk Kultūras kanona vērtības man likās attāla, tad Ziedoņa klase palīdzēja tās vairāk izprast.

Pasākums parādīja to, cik daudzpusīga ir Imanta Ziedoņa personība.

Man patika sadarboties ar klasesbiedriem, mieloties ar piedāvātajiem Selgas cepumiem un sasveicināties ar lāci Andreju.

30.01.2024.

Previous slide
Next slide
Previous slide
Next slide

Ziemassvētku tradīcijas

Rīgas Franču liceja 1.klašu skolēni piedzīvoja īstu svētku brīnumu Latvijas Etnogrāfiskā brīvdabas muzeja nodarbībā „Ziemassvētki Kurzemes zemnieka sētā”.

Skolēniem bija iespēja aplūkot muzeja krājumā esošos ziemas transporta līdzekļus – kamanas un ragavas, vilkt bluķi, iepazīsies ar Kurzemes zemnieka saimniecību, kāda tā pastāvēja 19. gs. otrajā pusē, uzzināt nozīmīgākās Ziemassvētku tradīcijas: telpu pušķošanu un apgaismošanu, svētku ēdienu gatavošanu, maskošanos un zīlēšanu.  Kopā būšana, Ziemassvētku dziesmu dziedāšana, rotājumu gatavošana un vizināšanās ar zirgu bērnu sirsniņās radīja Ziemassvētku sajūtu.

 

08.01.2024.

Brīnumainais Ziemassvētku stāsts

3.klašu un 2.d klases skolēniem pirmsvētku laikā bija iespēja baudīt kādu senu Ziemassvētku stāstu, kurā netrūka humora un arī sirsnīgu aizkustinošu mirkļu, kad ilgas pēc brīnuma tiek piepildītas.

Stāstu atklāja muzikāli eņģeļi, kas atceras vairāk nekā 2000 gadu senus notikumus Betlēmes pilsētā un arī kāda maza bundzinieka Ziemassvētku dāvanu. 

 

Izrādi bērniem uzbūra četras radošas būtnes.  Katra no viņām caur savu radošo dimensiju veido kopīgu stāstu, kurā skan Ziemassvētku tradicionālās dziesmas mūsdienīgās aranžijās, izmantojot gan klasiskos mūzikas instrumentus – klavieres, flautu, čello, ģitāru, sitamos instrumentus –, gan arī elektroniskos instrumentus un efektus.

05.01.2024.

Radošas aktivitātes gada noslēgumā

Rīgas Franču licejā jautrs 2023. gada noslēgums – pasākumi Latvijas skolas somas programmā:

12.decembrī 8.a klases skolēni izzinošā nodarbībā “Imanta Ziedoņa detektīvs: Ziedoņa dzīves un vērtību izzināšana” varēja iemācīties daudz jauna un sadarboties ar klasesbiedriem. Nodarbībā skolēni aktīvā izziņas procesā iepazina dzejnieka dzīvi, literāro darbību, ieguldījumu sabiedriskajās aktivitātēs un kultūras dzīvē, pasaules redzējumu un ceļojumus. Skolēniem bija prieks par iespēju darboties komandā, spēli viņi vērtēja kā saistošu, jo varēja sevi parādīt kā gudrākos, ātrākos un labākos.

15.decembrī licejā spēlfilmu “Tizlenes” skatījās 8.-10. klašu skolēni. Atmiņas par 90. gadu realitāti Latvijā, pusaudžu attiecībām skolā, gadsimtu mijas sagaidīšana unMilleniumiestāšanās – īpaši notikumi, par kuriem tagad uzzina mūsdienu skolēni. Filma skolēniem patika un šķita interesanta, tomēr attēlotās situācijas vairs neesot tik aktuālas. 8.c klases skolēni diskusijā izteica domu, ka nav jācenšas izpatikt citiem, bet jāveido savu uzskatu pasaule.

05.01.2024.

"Mana brīvība" - Latvijas piedāvājums ASV Kinoakadēmijas balvai "Oskars"

Programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros kinoteātrī “Splendid Palace” Rīgas Franču liceja 9.-12.klašu skolēni novembrī skatījās spēlfilmu “Mana brīvība”. 

Filma vēsta par pārmaiņu laiku Latvijā, kad brīvdomīgā un harizmātiskā Alīcija aktīvi iesaistās Tautas frontē un kļūst par Atmodas laika zvaigzni. 

10.klases skolēni par filmu:

“Ļoti patika, diezgan interesanta filma. Noteikti gribētu kaut ko šādu atkārtot.”

“Man ļoti patika, ka mūsu skola ved šādos informatīvos kultūras pasākumos, uzzināju daudz jaunu lietu par Latviju PSRS laikā, man liekas, šādas aktivitātes JĀTURPINA!”

14.12.2023.

LNVM nodarbība par Latvijas valsti

Latvijas Nacionālais vēstures muzejs programmā “Latvijas skolas soma” 9. – 12.klašu skolēniem piedāvā nodarbību “Latvija no valsts dibināšanas līdz mūsdienām”.

Rīgas Franču liceja 10.-12. klašu skolēni 14.novembrī piedalījās šajā nodarbībā, klausoties muzejpedagoga stāstījumu, vērojot slaidrādi un iepazīstot fotogrāfijas, plakātus u. c. vēstures avotus, nostiprināja zināšanas un izpratni par 20. gadsimta nozīmīgākajiem notikumiem no Pirmā pasaules kara līdz brīdim, kad Latvija kļuva par NATO un Eiropas Savienības dalībvalsti.
Skolēni analizēja dažādus vēstures avotus, kā arī apkopoja zināšanas muzeja sagatavotā uzdevumu lapā, kas palīdz atkārtot un sistematizēt skolā apgūto.

“Manuprāt, bija noderīga informācija, jo ar humoru pastāstīja detaļas par Latvijas izveidi. Lika uzsvaru uz detaļām tik, cik atļāva laika ierobežojums. Skaidri pastāstīja to, kam nepietiek laika mācību stundās.” 12.a Anna Katrīna Aleksejeva.

14.12.2023.

Neparastais cirks

2023.gada 6.decembris: “Ko mēs gribam? Klimata rīcību. Kad mēs to gribam? Tagad.”

Jau ienākot neparastajā cirka zālē, kuru neatpazīt pēc renovācijas, Rīgas Franču liceja skolēnus uzrunā plakāti, kas aicina domāt par klimata izmaiņām. Neparasts ir arī cirka izrādes sākums – skan aktieru ierunāti teksti, it kā monotoni, tomēr jāieklausās. Jā, patiešām, mūs aicina domāt zaļi un aizdomāties par klimata pārmaiņām.

Laikmetīgā cirka izrādi “PIE NE NE” programmā “Latvijas skolas soma” skatījās liceja 7. un 8. klašu skolēni, un noslēgumā viņiem bija jāturpina doma par to, kas būtu jādara, lai apturētu klimata izmaiņas. Izrāde beidzās ar skolēnu un cirka mākslinieku kopīgu plakātu demonstrāciju.

7.d klases skolēnu domas: ”Nekad nebiju domājusi, ka cirks var būt citāds. Izrādes laikā sadzirdēju veikalu nosaukumus, kuros labāk neiepirkties!”

”Sākumā nesapratu, kāds sakars cirkam ar klimata izmaiņām?! Bija interesanti, citādi, pirmo reizi redzēju, kā ar akrobātiskiem paņēmieniem var runāt par klimatu”.

8.c klases skolēni atzina, ka tādu cirka izrādi nebija gaidījuši, jo bija jādomā līdz un jāiesaistās notikumā. Skolēniem izrāde patika, jo bija citāda, nevis tradicionālais cirks, kāds redzēts televīzijā.

Pēc izrādes katra klase saņēma komiksu grāmatu “Cirks klimatam. Zaļais ceļojums.”, kas rosina turpināt domāt par to, kā mēs rīkojamies ikdienā, lai mazinātu klimata pārmaiņas.

11.12.2023.

Pasaku laiks

Oktobra noslēgumā  kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros Rīgas Franču licejā viesojās pasaku stāstnieks un radoša personība Raitis Zapackis ar izglītojošu stāstījumu “Pasakas no pirmsākumiem līdz mūsdienām”.

4. klašu skolēni šajā nodarbībā  izzināja gan latviešu tautas, gan pasaules pasaku vēsturi. Skolēni ar lielu interesi un aizrautību sekoja līdz mākslinieka stāstījumam, piedalījās dažādās kustību aktivitātēs.  Stāstnieks skolēnus pārsteidza ar savu vizuālo izskatu, prasmi dziedāt un mainīt balss intonāciju. 

22.11.2023.

Radošā zinātne

Rīgas Franču liceja 2.c un 2.a klases skolēni 2. un 8. novembrī devās ekskursijā uz Bērnu zinātnes centru “Tehnoannas pagrabi”, kas ir viens no mazākajiem zinātnes centriem pasaulē un atšķiras no tiem ar īpašu atmosfēru un oriģināli izgatavotiem eksponātiem.

Skolēni  piedalījās nodarbībā “Kultūrizglītojošs ceļojums pasaulē”. Nodarbība bija kā teātra uzvedums, kas ieveda skolēnus dizaina, mākslas, izglītības, amatniecības un zinātnes mijiedarbības pasaulē.  Skolēni apskatīja un izmēģināja dažādas zinātniskās radošās darbnīcas, meklēja izeju labirintā zem Rīgas un nonāca ķīmijas amfiteātra pārsteidzošajā pasaulē, kur skatījās dažādus demonstrējumus.

Tehnoannas pagrabi ir vieta, kur skolēni vienmēr vēlas atgriezties! 

22.11.2023.

Apavu stāsti

Rīgas Franču liceja 5. klašu skolēni 8. novembrī piedalījās izzinošā nodarbībā “Apavu stāsti”. Skolēniem bija iespēja uzzināt stāstus par apaviem un cilvēkiem, kas tos gatavojuši un valkājuši. Nodarbībā arī stāstīja par laikiem, kuros apavi lietoti – skolēni iepazinās ar 19. un 20. gadsimta oriģināliem apaviem.

Vīriešu, sieviešu, bērnu, amatnieku, kavalēristu, strādnieku, zemnieku, karavīru apavus varēja apskatīt, aptaustīt un dzirdēt stāstus  par šiem cilvēkiem. 

Skolēniem stāsti likās ļoti interesanti un aizraujoši, priecēja iespēja apavus arī uzlaikot. 

14.11.2023.

Svinam Latvijas svētkus

Latvijas svētku laikā Rīgas Franču licejā pie 3.-4.klašu skolēniem viesojās vīru kopa “Vilki” ar koncertlekciju “Latviešu karavīru dziesmas no vissenākajiem laikiem līdz mūsdienām”.
Vīru kopas “Vilki” dalībnieki bija tērpušies arheoloģiskajos tērpos. Skolēnus iepazīstināja ar karavīru dzīvi no vissenākajiem laikiem līdz mūsdienām un pastāstīja par nozīmīgākajām cīņām, kurās latviešu karavīri izcēlušies ar īpašu varonību.
Koncertlekcijas laikā skolēniem bija iespēja klausīties latviešu karavīru dziesmas seno mūzikas instrumentu pavadījumā – kokles, ģīgas, dūkas, bungas, stabules, harmonikas, ģitāra, cītara, mandolīna, akordeons.

14.11.2023.

Iesākot patriotu mēnesi-novembri

1.novembrī Rīgas Franču liceja 9. klašu skolēni kinoteātrī Splendid Palace noskatījās Ilzes Kungas-Melgailes filmu “Mana brīvība“.

Filma ir balstīta uz vēsturiskiem notikumiem, kas vēsta par pagājušā gadsimta 80. gadu beigām Latvijā, kad gaisā jaušamas pārmaiņu vēsmas. Galvenās varones prototips ir viena no Atmodas laika spožākajām zvaigznēm – žurnāliste un politiķe Ita Kozakeviča, filmā Alīcija. Lai gan 9. klašu skolēni par Tautas frontes laiku vēsturē runās tikai nākamajā semestrī, filma deva lielisku fonu tā laika notikumiem, precīzi atspoguļoja padomju laiku.

Pēc filmas noskatīšanās skolēni atzina:

Man patika filmas cilvēcīgums, tas, ka tika attēlotas ne tikai sliktais, bet arī labais. Man patika filmas pats sākums, kur cilvēki vienkārši bija laimīgi, dejoja, dziedāja un izbaudīja viens otra kompāniju.

Ļoti patika kadri, kur notikumu tika atainoti kā no televīzijas pārraides skatupunkta.

Filma man parādīja, ka ar mērķtiecību un lielu gribu var sasniegt visu.

Man patika, ka galvenā varone filmā bija sieviete. Viņa nepadevās, neveiksmes viņai lika turpināt.

Bija interesanti redzēt, cik bīstama savulaik bija politiķa un aktīvista dzīve. Biedēja tas, ka čekai bija tik liels politisks iespaids. Domāju par to, cik bīstams bija Latvijas ceļš uz brīvību.

Tas, ka pēc filmas noskatīšanās, skolēniem bija daudz jautājumu, liecina, ka viņi filmu bija uzmanīgi un ieinteresēti skatījušies. Skolēni arī atzinīgi novērtēja to, ka filmu skatījāmies greznākajā Rīgas kinoteātrī.

Atceroties filmas noslēgumā izskanējušo Knuta Skujenieka dzejoli “Iesien baltā lakatiņā”, ielūkojāmies skolotājas atnestajā dzejoļu krājumā un pārrunājām arī kinofilmā iezīmētās represijas pret māksliniekiem.

06.11.2023.

Meklējot Ziedoni rudenī

Septembra izskaņā latviešu valodas un literatūras padziļinātā kursa grupa un 12.a klases skolēni apmeklēja dzejnieka Imanta Ziedoņa muzeju Murjāņos.  Pirms ielūkoties Imanta Ziedoņa Dzirnakmeņu mājā skolēniem bija jāatrod 21 dzirnakmens un tajos ieslēptās atziņas. Dzerot tēju un cienājoties ar cepumiem, Žanetes Grendes vadībā sarunas par dzīves lielajiem jautājumiem turpinājās jau muzeja ēkā. Drīz vien tika dots uzdevums iepazīt Imanta Ziedoņa muzeju, atrast namā vietu, kas visvairāk uzrunā, nejauši uzšķirt kādu Imanta Ziedoņa grāmatu tekstu un nofotografēt to. Kad ēka bija iepazīta un teksti atrasti, dalījāmies ar saviem atradumiem, lasot Imanta Ziedoņa tekstus. Visticamāk, Imants Ziedonis, no mākoņmaliņas skatoties, bija apmierināts ar jēgpilnajām sarunām un saturīgajiem tekstiem.

Brīnišķīgā atvasaras diena vedināja iepazīt arī muzeja apkārtni, tāpēc devāmies lejup pa gravu pie Lojas upes, lai ieraudzītu krāšņo ainavu, kuras dēļ Imants Ziedonis ir vēlējies iegādāties Dzirnakmeņus. Šeit mācījāmies izjust, ieklausīties, sadzirdēt dabu un paši sevi.

Nodarbības noslēgumā, saucot dienas atslēgas vārdus, visbiežāk izskanēja vārdi – miers un harmonija.

02.10.2023.

Uzdevumu spēle “Raiņa ielas cirks” ar rakstnieci Luīzi Pastori

19.septembrī pie mūsu skolas 2.klases skolēniem viesojās rakstniece un mūsu skolas absolvente Luīze Pastore. Rakstniece skolēniem organizēja radošo darbnīcu pēc savas grāmatas “Raiņa ielas cirks” motīviem. Nodarbībā skolēni iepazinās ar grāmatas saturu, atšķetināja sajaukto bilžu stāstu un radīja paši sava stāsta skici saldējuma grāmatā.

21.09.2023.

Radošā rakstīšana ar Lauru Vinogradovu

 

Pirmdiena, 18.septembris, 11.klases jauniešiem bija mazliet atšķirīga mācību diena tāpēc, ka radošās rakstīšanas nodarbība “Ceļa galā stāsts”  ar rakstnieci Lauru Vinogradovu bija laiks ļoti īpašām pārdomām.Lūk, par ko nodarbību laikā aizdomājās jaunieši. –

 

Aizdomājos par to, ka varu rakstīt jebkur un par jebko. Robeža ir, bet tā ir pietiekami plaša. Es negribu būt rakstniece, bet izpaust savas domas un viedokli man patīk.

Es aizdomājos par to, cik daudz laika tiek pavadīts bailēs un cik fantastiska ir sajūta, kad uzņemamies iniciatīvu un gūstam bagātīgāku pieredzi, un cik dažāds var būt skatījums par vienu un to pašu.

Rakstīšana nav nemaz tik garlaicīgs process, ja zini, kā to darīt un par ko rakstīsi. Man ļoti patika nodarbība, kas man lika aizdomāties par vēl vienu profesiju dzīvē un sfēru kopumā.

Aizdomājos par to, ko es vēlos darīt pēc skolas. Sāku arvien vairāk domāt, ka nevēlos kļūt par ārstu, bet gan strādāt profesijā, kur varu sevi kaut kā mākslinieciski izpaust.

Aizdomājos par mājām, Latviju un par latviešu valodu. Vienmēr jāaizdomājas par to, no kurienes esi nācis.                                           

Jēkabpils Vēstures muzeja nodarbībā “Gaisma pašu rokām”

Rīgas Franču liceja 3.d klases skolēni Jēkabpils Vēstures muzeja nodarbībā “ Gaisma pašu rokām” izzināja sveču gatavošanas vēsturi, minēja mīklas, atbildēja uz āķīgiem jautājumiem un izgatavoja savu sveci. Šī svecīte sasildīs katra bērna māmiņas sirdi!

Kampaņa “Es, Tu un Satversme”

Rīgas Franču licejs ir iesaistījies Tieslietu ministrijas un Izglītības un zinātnes ministrijas organizētā izglītojošā kampaņā par godu Satversmes simtgadei “Es, Tu un Satversme”.

Kampaņas ietvaros Satversmes vēstnese Augstākās tiesas tiesnese (senatore) Ieva Višķere iepazīstināja mūsu skolas 9.klašu skolēnus ar Satversmi, tās vērtībām un nozīmi mūsu ikdienā, kā arī dalījās savā profesionālajā pieredzē par valsts tiesiskajiem pamatiem.

Orientēšanās spēle
“Sākam pie skolas…ar Latvijas kultūras kanonu!”

Orientēšanās spēlē “Sākam pie skolas…ar Latvijas kultūras kanonu!” 5.a un 5.d klasēm bija lieliska iespēja skolas apkārtnē netradicionālā veidā iepazīt Latvijas kultūras kanona septiņas jomas un veikt izzinošus, interesantus uzdevumus. Sacensībā aktīvākiem un zinošākiem skolēniem tika pasniegti diplomi.

Muzikālā darbnīca

Rīgas Franču liceja 6.klašu skolēniem projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros tika organizēta muzikāla darbnīca ritma un skaņu pasaulē kopā ar perkusionistiem Nilu Īli un Maiju Sējāni Īli.

Nodarbības laikā skolēni tika iepazīstināti ar vismaz 50 dažādiem mūzikas un skaņu instrumentiem. Skolēni darbojās kopā ar mūziķiem, izmēģināja piedāvātos mūzikas un skaņu instrumentus un kopīgi radīja savu skaņdarbu.

Nodarbība “Iepazīsti stikla mākslu”

Projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros 3.c un 2.b klases skolēni nodarbībā “Iepazīsti stikla mākslu” uz brīdi kļuva par māksliniekiem un radīja darbu stikla mozaīkas tehnikā. Katrs skolēns izgatavoja dekoru, kuru dāvinās savai māmiņai. Stikla mākslinieces skolēniem stāstīja par stikla īpašībām un daudzveidīgajām apstrādes iespējām, stikla mākslas dizaina priekšmetiem un parādīja īsfilmu, kā top dažādi stikla priekšmeti.